Ny AAU forskning skal give mindre madspild og bedre patienternæring

Kan man skabe bedre patienternæring og begrænse madspildet? Ja det viser ny AAU forskning fra fødevareområdet. Det er Kwabena Titi Ofei der netop er blevet tildelt ph.d.-graden på Aalborg Universitet for sin afhandling "“Food Waste in Hospital: Minimizing without Compromising Patients Food Intake Using the DIMS”. Afhandlingen beskriver hvordan personalet i den offentlige forplejning opfatter barrierer for at gøre noget ved det store madspild, der er et af de helt store problemer i de store køkkener.

Last modified: 11.11.2015

Kwabena Titi Ofei har sammen med en række andre fødevare- og ernæringsforskere samt et lille IT firma udviklet en IT støttet måde at gøre noget ved madspildet og patienters ernæring. Underernæring blandt sygehuspatienter koster nemlig det danske sygehusvæsen store summer i nedsat behandlingseffektivitet. Metoden har fået navnet DIMS (Dietary Intake Monitoring System) og er en kombination af en vægt, en kontaktfri elektronisk identifikation, tempteraturmålings- og billedgenkendelsesteknologi og er udviklet i samarbejde med IT firmaet Syscore.

Forskerne vil nu undersøge hvordan DIMS kan videreudvikles til en egentlig velfærdsteknologi og ikke bare til danske sygehuse og plejehjem. Og til november tager forskerne DIMS’en med på et internationalt forskeruddannelseskursus på Fudan Universitetssygehus i Shanghai. Kineserne har nemlig for alvor fået øjnene op for Danmarks foregangsland når det gælder velfærdsteknologi på madområdet. Projektet har været en del af den satsning som Aalborg Universitet og Aalborg Universitetssygehus sammen med en række virksomheder udfører for at slå Aalborgs navn fast når det gælder om være førende i Danmark på evidensbaseret innovation indenfor den offentlige måltidsservice. Det er professor Bent Egberg Mikkelsen fra AAU, som sammen med Henrik Højgård Ramsussen og Mette Holst fra Aalborg Universitetssygehus, der har stået for vejledningen.

Læs mere om artiklen og Kwabena Titi Ofeis arbejde i nyhedsartiklen AAU's DIMS teknologi i fornemt selskab på Kan Dakofas Konference-om-madspild den 26.11 på Kosmopol.

On pictures: Kwabena Titi Ofei; Senior researcher, PhD Thordis Thomsen, Abdominal Centre, Rigshospitalet, University of Copenhagen, Lecturer, Dr., David Evans, School of Social Sciences, The University of Manchester og Associate professor, PhD, MD (public health medicine), Henrik Bøggild (chairman), Department of Health Science and Technology, Aalborg University, Aalborg. Supervisor Professor, PhD, Bent Egberg Mikkelsen, Aalborg University

News from FoodServinspire