Kan skolebørn blive kloge på mad med smart teknologi?

AAU Digital Foodscape Lab og SOUL-lab er med når Aalborg Universitet sammen med Altinget og Teknologipagten inviterer til konference om STEM -kompetencer og teknologiforståelse i det danske uddannelsessystem.

Last modified: 22.11.2018

Det sker mandag den 26. november på AAU campus i Københavns Sydhavn. Et vigtigt emne bliver hvordan vi motiverer børn og unge til STEM baserede udnervisningsprincipper.  AAU Digital Foodscape Studies & SOUL Lab viser tre af de STEM baserede læringsstationer som vi har udviklet sammen med naturfagslærere fra en række skoler.

ChiloMeteret har fokus undervisning i sensorik og smagsbiologi og er beregnet til at skabe læring om bioaktive stoffer gennem smarte biometriske principper f.eks. i kemi, biologi og natur/teknik. RoboFood læringsrobotten understøtter undervisningen i programmering og madkundskab gennem et didaktisk forløb som kombinerer simpel programmering med læring om de fem grundsmage. BlueGreen Planet læringslab er målrettet biologi undervisningen og demonstrerer hvordan fødevare systemer er i stand til at regulere sig selv og hvordan men ved hjælpe af digitalt forbundne mikro sensorer kan styre det hele fra lænestolen med en app. Læs mere om topmødet her.

Du kan læse mere om de tre AAU Digital Foodscape & SOUL-lab læringsstationer her og om vores erfaringer med at koble maddannelse og digitalitet her.