Food4Growth netværket mødes til intensiv arbejdsuge omhandlende DIMS-teknologien

Underernæring er et stort problem inden for plejesektoren. Derfor er et netværk af internationale forskere gået sammen om at udvikle intelligente dimser, til vurdering af protein- og energiindtag, hos f.eks. beboere på plejehjem og patienter på sygehus.

Last modified: 19.09.2015

Medlemmerne fra Food4Growth netværket har netop været samlet på Aalborg Universitet til en intensiv arbejdsuge med forskerkursus, ekskursion til plejehjem og sygehus samt konference. Arbejdet er fokuseret på velfærdsteknologier, der kan måle indtag, med en kombination af veje- og billedteknologi. Måling af indtag på intelligente måder, ved hjælp af IT-teknologi, kræver sammenkobling af forskellige typer ekspertviden. På den måde vil vi ikke bare kunne udvikle livstilsteknologier for de forbrugere, der gerne vil praktisere at holde et sundt og varieret spisemønster.

Den såkaldte DIMS-teknologi er et eksempel som Aalborg Universitet har udviklet. Her har man kombineret veje- og billedteknologi i én enhed: Dietary Intake Monitoring System. DIMS’en består af et digitalt kamera, en vægt, et infrarødt termometer og en RFID-læser, som den der bl.a. bruges i betalingsløsninger og til adgangskontrol. Ved at kombinere med et kamera kan man identificere både mængde og type af mad på en tallerken.

Som en vigtig del har eksperterne været på besøg og gennemført test i det Storkøbenhavnske. Sammen med forskerstuderende har de været på Herlev Sygehus for at prøve teknikkerne af under mere realistiske forhold end dem, der findes i laboratoriet. Desuden har eksperterne været på besøg på Københavns Kommunes institution, Bystævneparken, for at lære mere om, hvordan man på køkkenområdet bruger data og IT til at sikre, at klienter får netop den forplejning, som er nødvendig. Chef for forplejningsenheden, Karin Bredgård, kunne her fortælle, hvordan man som institution forsøger at være i front når det gælder om at koble data og ”dimser” sammen i infrastrukturer, der kan skabe merværdi. Med den viden vil forskerne så kunne udvikle velfærdsteknologier, der kan lette arbejdet med at vurdere indtag og madspild og med at udarbejde handleplaner imod underernæring. Netop arbejdsbesparelsen ved at gennemføre ernæringsvurdering er vigtigt for opgavevaretagelsen. Forskerne har beregnet, at man med DIMS’en vil kunne reducere lønudgiften fra 35 kr. til 6 kr. pr. vurdering.

Forskerne sluttede deres arbejdsuge af på konferencen ”Små dimser med Store muligheder”, hvor de fremlagde nogle af erfaringerne. Konferencen blev åbnet af formanden for Folketinget forskningsudvalg, Christine Antorini, der bl.a. pointerede, at den såkaldte ”Food & Devices” uge kan være med til at skubbe på så Danmark kan blive foregangsland på intelligente livstilsteknologier når det gælder vores spisevaner.