Forskere har set nærmere på hvilke konventioner Danmark har skrevet under på

Skal mad på skolen være på de præmisser der gælder i resten af samfundet eller skal det være noget særligt hvor hensynet til sundhed og maddannelse sættes særligt højt?

Last modified: 01.06.2015

a, det mener en gruppe af eksperter med speciale i ernæring, menneskerettigheder og mad på skolen. Og det inviterer Aalborg Universitet nu til møde om. Anledningen er offentliggørelsen af artiklen “The human rights framework, the school and healthier eating among young people a European perspective” der netop er publiceret i det anerkendte tidsskrift for folkesundhed og ernæring Public Health Nutrition. To af forfatterne Vivian Barnekow giver et bud på hvordan menneskerettighedsprincipperne vil kunne bruges mens Bent Egberg Mikkelsen har kigget nærmere på de internationale politikvedtagelser på området. Artiklen tager udgangspunkt i en europæisk kontekst, men vi har derudover inviteret Punam Ohri-Vachaspati. Assoc Professor, Arizona State University til at give et amerikansk perspektiv på retten til sund mad og sundhed på skolen.

Læs mere: download artiklen her

Praktiske oplysninger
Deltagelse er gratis men tilmelding er nødvendig
Indlæg er på engelsk, men der kan stilles spørgsmål på dansk
Der serveres kaffe, frugt & vand
Ordstyrer: Assoc Lecturer Christian Coff, Metropol University College

15:00. Velkomst
15:05 -15:25 Healthy eating at school – what provisions is in the international framework of human rights. Vivian Barnekow, Public Health consultant, previously programme manager at WHO regional office for Europe
15:25 -15:45. Healthy eating at school – what provisions is in intergovernmental policy documents. Bent Egberg Mikkelsen, Professor, Aalborg University, past president EU school fruit scheme, expert committee
15:45:16:05 US School Food Policies and Programs for Promoting Health, Punam Ohri-Vachaspati. Assoc Professor, Arizona State University
16:05 – 16:30- Panel debate. The school as a “special” place - future of schools as promoters of healthy eating through learning and provision”?. Vivian Barnekow, Bent Egberg Mikkelsen, Punam Ohri-Vachaspati.
16:30 Closure

News from Frida