Se alle præsentationerne fra seminaret om Mad, børn og menneskerettighede

Skal mad på skolen være på de præmisser der gælder i resten af samfundet eller skal det være noget særligt hvor hensynet til sundhed og maddannelse sættes særligt højt?

Last modified: 06.07.2015

Det var der rimelig enighed om på debatmødet den 29. juni på Aalborg Universitet nu til møde om. På konferencen gav Vivian Barnekow og Bent Egberg Mikkelsen deres bud på hvordan menneskerettighedsprincipperne vil kunne bruges når det gælder om at sætte standarder for maden til børn i skoler og dagtilbud.

Baggrunden for mødet var offentliggørelsen af artiklen “The human rights framework, the school and healthier eating among young people a European perspective” i det anerkendte tidsskrift for folkesundhed og ernæring Public Health Nutrition.

På møde gav Assoc Prof. Punam Ohri-Vachaspati fra Arizona State University et amerikansk perspektiv på spørgsmålet om retten til sund mad og sundhed på skolen.

Præsentationerne fra mødet kan lastes ned fra lænkerne herunder

Se AAU's pressemeddelelse her

Se artiklen The human rights framework, the school and healthier eating among young people a European perspective i Public Health Nutrition her

News from Frida